Camino blognak indult, de énblog lett belőle

2012 júliusában indulok a Camino del Norte-ra. Egy éve már gyalogszerrel végigjártam a Francia utat, idén blog formájában is megírom tapasztalataimat az északi útról. Elsősorban praktikus infókat fogok közölni, de elképzelhetőek majd spirituálisan szerzett tapasztalatok átadása is. Azt még nem tudom, hogy az Út során is fogok-e írni.

Friss topikok

15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Odaút, 2012. Hogyan utazzunk a Camino Del Norte-ra?

2013.01.17. 15:44 A. Dalton

Már egy éve tudom, hogy visszatérek, de nem volt sem időpontom, sem pontos elképzelés merről közelítem meg a zónát. Barcelonára gondoltam, azonban nagyon szoros a menetrend, ugyanis a Ryanair reggel 8:45-re van ott, a vonat elhúz 9kor, a délutáni pedig 13kor megy, az viszont csak 9re ér oda ami elég késő, tehát zarándokútlevelet nem kapok, szállást igen, de csak drágán 15euro körül, és még másnap intézhetem a composellát, mert anélkül nem kapok szállást másnap. Ha maradok Barcelonában, akkor kell szállást intézni, ami megdobja a költségeket. De ha repülővel akarnék menni, akkor semmi áron nem szállnék meg, főleg ha reggel ér oda a tetves repülő és még így sem tudok aznap lejutni Irúnba.
A másik megoldás a busz volt Barcelonába. Laza 30 óra, hajnal 5re van ott, 9 órási vonatot akár el is lehet érni. A buszos útnak kevés előnye van. Ha időbe lefoglalod akkor árban nem veri semmi más, szerintem még a stoppolásnál is olcsóbb, a poggyászba berakhatsz bármit, amit a repülőre nem engednek fel(feltéve ha nem adod fel útipoggyászként a repülőn), illetve gyönyörködhetsz a tájban. De, nincs sok infó róla, de a buszok késhetnek, forgalom, időjárás, műszaki hiba bármikor előfordulhat. Azonban úgy látom nagyjából a menetrendek tartják az időtávot, az érkezési időn hagynak rajta hibahatárt. Nagyon gondolkodtam a múlt héten a buszon, de valami motoszkált a fejemben. Ugyanis a magyar honlapon írják, hogy a busz indulási ideje késhet is, mivel nem Budapest a kiindulási pont, hanem Bukarest. Na mondom király. Elég sokat utazok hazánkban is, és látom milyen arcok mennek Románia felé olasz, német, osztrák, vagy éppen román rendszámú autókban. Akkor milyenek mennek a legolcsóbb eszközön a buszon? Fel is ugrott egy Madrid-Budapest táv, egy csinos magyar lány ment rajta, aki beszámolt élményeiről, a busz tele volt román khm cigányokkal, akik bűzlöttek, hangoskodtak, szóval igénytelenek voltak és nagyon fárasztóak egy ilyen hosszú út alatt. Aztán ott van a telekocsi. Egyszerű, gyors, barátokat szerezhetsz stb. Spanyolország felé nézegettem, de semmi, arra nem jár telekocsi. Franciaország már kicsit jobb ebből a szempontból. Két hete tettek fel egy párizsi utat, de kiderült, hogy 25ezer forint lenne a hozzájárulás az odaúton, amit nem kell mondanom rohadt sok. Ezért a pénzért elvisznek mikrobusszal, ami a lehető legkényelmetlenebb utazási forma, az autó, sőt még a távolsági buszok ülései is sokkal kényelmesebbek. Illetve majdnem kijön egy repülőút ára is belőle.
Tehát elvetettem a Barcelonába utazást repülővel, telekocsival, busszal egyaránt. Párizs esetében pedig elvetve a telekocsis megoldás. Milyen megoldás lehet még?
Ott van a repülő, mint a leggyorsabb megoldás. Az előző posztban megírtam tavalyi kalandjaimat a párizsi repülőúttal kapcsolatban. Másfél órás késés, esti megérkezés, a repülőtér másfél órára a várostól... Igaz, idén Budapestről indul, reggel, így akár leérhetnék kora estére Irúnba a zarándokszállásra. Amiért nem ezt a szinte legkézenfekvőbb módot választottam a következők. A fapados repülő mindig késik. Nyáron, nappali forgalomban nem ér be időre a transzferbusz sem, főleg ha alapból több, mint 1 óra az út Párizs egyik külvárosáig. Az utazás napján a TGV-n indulás időpontját meg lehet változtatni (korábban azért nem fogjuk, mivel csak aznap tudojuk meg késik a repcsi vagy nem), azonban ez kb 30 Euroba is kerülhet, másik az, hogy lehet nem is lesz hely, mivel nyár közepe, szabadságok stb. Mindenesetre azt elmondhatom, valamilyen úton módon lejuthatunk, de valszeg csak estére érnénk oda, az meg nem ideális útlevél és szállás szempontjából. Persze optimális esetben mindent elérünk és nem késik semmi, de ha elkésünk valamit az elronthatja az odautazás varázsát. Lehetőség lehet ekkor egy hostelben egy ágy foglalása, 10% folgalót kifizetjük (ez kb 3 Euro), aztán ha mégsem szállunk meg nem bukunk sokat. Ha valaki repülővel megy, és ha már Párizsban van, maradjon egy napot egy hostelban, nézzen egy kis várost. Ha spórolósobbak vagyunk akkor egyből le kell menni Irúnba, (ha lekéssük a TGV-t akkor már nem rakhatjuk át a jegyet). Most nézem, elvileg fél 1körül ér Párizsba a repülő, na azzal már nem nagyon érünk el semmit, max a fél 6os vonatot, ami fél 12-re, éjszaka van lent. Ez is simán megoldható. Hendaye-ből át kell gyalogolni Irúnba, és a magánalbergue-be be kell csekkolni, amiben 24 órás recepció van. Ez elég kalandos és fárasztó is. Nálam a repülő kilőve emiatt is, meg utazol egy fél napot Párizsig, majd tovább és másnap reggel hullaként indulsz a Caminón.
Telekocsi nem játszik, drága, nincs kínálat. Ott van még a busz. 25000 Ft-ért kínálnak odaútra jegyet, amivel a repülő simán felveszi a versenyt, sőt ha jó időpontban foglalunk (nem kell ehhez hónapokkal előtte foglalni, sőt akkor még drágább) még olcsóbban is megússzuk. Azonban van az Eurolines-nál egy minimál áras ajánlat, amit csak néha dob fel, és most speciel Július 18-ára ajánl 9900 Ft-ért Párizsba buszjegyet. Gyorsan utánaszámoltam, rákerestem neten a részletekre és szinte el volt döntve a kérdés. Ez a buszjárat a Barcelonaival ellentétben Budapestről indul, azonban Bécsben át kell szállni a Pozsonyból érkezőre, mert a mi buszunk Londoba megy és nem érinti Párizst. Szóval talán Pozsonyból nem fognak csőstül a cigányok ömleni a buszra, mint Romanescuk esetében. Amúgy sem hallottam, hogy a szlovákiai romák olyan mobilisak lennének, mint balkáni társaik. Ez egy jó választásnak tűnik, "csak" 22 óra a menetidő, jó időpontban van az indulás-érkezés.(15:10-13:10). A buszút árából meg lehet spórolni a hostel árát Párizsban. Ahol az hinnénk el vannak eresztve szálláshellyel, igen hotelből van dögivel, hostel viszont kevesebb van, a Montparnasse pályaudvar környéke meg szinte siralmas, ezért a Montmartre-on foglaltam a Montclaire Hostelben egy ágyat, 6fős szobában. Érdemes megnézni a véleményeket a szállásokról, és az alapján választani kinek mi a megfelelő. Általánosságban megfigyelhető, hogy külön kulcsos szekrények nincsenek, viszont van egy külön zárható szoba a táskáknak, azonban azt nem arra találták ki, hogy állandóan kivegyünk és betegyünk valamit a táskánkban. Jó odafigyelni arra, hogy egyáltalán és főleg ne az első nap könnyítse meg valaki a táskánkat, vagy éppen a pénztárcánk súlyát.   Én egy szatyrot fogok kivenni egy váltás ruhával, tisztálkodó szerekkel, aztán reggel amikor megyek el, felveszem a táskát és visszarakom a szatyrot. Visszatérve az érkezésre, kora délután érek Párizsba, elvileg ha minden jól alakul lesz fél napom megnézni pár nevezetességet. Fontos a kiválasztáskor az is, hogy a recepció mikor van nyitva, hány órától lehet becsekkolni, ill. ha van reggeli az hány órától van. A metró közelsége is lényeges. Általában a Montmartre-on vannak a hostelek, ami a Gare du Nord közelében van, a Montparnasse pályaudvart is elérhető negyed óra metrózással. Az első vonat reggel 6:20-kor indul Hendaye-be, ami délnyugat-Franciaországban van, a spanyol határ mellett. Eddig megy közvetlenül a TGV. Ezt csak akkor érjük el, ha közel lakunk a Montparnasse pályaudvarhoz, ha taxizunk, ha valamilyen korai busszal odajutunk. A metró 5:30tól jár, azonban nem szeretnék még 5:45kor is ott szobrozni a metrómegállóban mert nem jött a metró. Tehát metróval nagyon neccesen lehet elérni a korai vonatot, sok stresszel, és még a korai kelés sem a legkézenfekvőbb. Meg ott van a technika csodája, amivel szűk 6 óra alatt odaérünk. Ezért azt mondom, jobb a 8:20-as vonat (most nézem sok esetben nincs is 6órási vonat), ez általában a legolcsóbb, és ezzel is leérünk 2 órára, tehát egy fél napunk még így is marad. Meg lehet reggelizni is előtte a szálláson. Igaz, nekem fél 8tól van reggelim, majd megpróbálom a recepecióssal megdumálni, bepakolok pár croissant aztán húzok a vonathoz. Ha meg nem sikerül, akkor várok 7:20-ig hátha valamit kiraknak addig, aztán indulok, mert a hosteltől még 10-15 perc a metró, onnan 15-20perc a pályaudvar, és marad 20perc felszállni a vonatra. Miután leérkezünk Hendayebe, egyszerű dolgunk van. Kijövünk a pályaudvar kapuján és jobbra fordulunk majd követjük a főutat, ami átvezet a határfolyón, majd Irúnba érünk, ahol az egyik fő utca keresztezi az addigi utcánkat, azon jobbra fordulunk, addig megyünk amíg át nem érünk a síneken, majd egyből befordulunk jobbra a sínek melletti utcába, azon egyenesen haladva a második utcán balra térünk és az utca elején bal oldalt lesz a zarándokszállás, ami donativós (adomány gyűjtős), beregisztráljuk magunkat az útra, kiváltjuk az igazolványt és elfoglalunk egy ágyat. A szállások címe mindenhol megvan adva, egyszerűen meg lehet találni a google maps-en. A street view működik az előző esetben. Hendayetól az Irúni szállásig már a StreetView-el bejártam a kis szakaszt :) Ha minden jól megy 3-4 között becsekkolok (elvileg 4től lehet). aztán marad idő várost nézni. Estére majd veszek vmi kaját a boltban, a zarándokmenüt majd ha már valóban fáradt leszek, ill. ha nem lesz bolt - fogom igénybe venni.

Szóval ez lesz az én kis utam a Norte kezdetéig. Persze bárhonnan el lehet kezdeni, nekem már a Népliget buszállomáson elkezdődik az út. A terveim szerint Santiago de Compostella-ba, olyan augusztus 20-a körül fogok megérkezni. Ott maradok min 2 éjszakát, majd tovább megyek Finisterre vagy Muxia irányába az óceán felé. Tavaly Finisterre felé mentem, idén talán Muxia-t tűzöm ki célul. A két város irányába két napig azonos az ösvény, majd a harmadik nap válik el az út. Muxiáig 3 nap. Ott még nem tudom 1 vagy 2 éjszakát maradok, idő függvénye. Majd onnan még 1 nap Finisterréig. Finisterre 2 éjszakát megér, a két különböző tengerpartól megnézni a naplementét csodás élmény. Majd vissza busszal Santiagoba, onnan pedig Madridba, majd haza valószínűleg repülővel. Santiago és Madrid, vagy Barcelona között van rendszeres repülőjárat, ha az ember figyelmes lehet találni pár ezer forintért utat, a busz 45 Euro körül volt tavaly. Santiago de Composteláig 31 napot szánok az útra. Tavaly volt olyan nap, hogy 44km-t tettem meg, de volt 8km-es etap is. Változó, függ a társaságtól és a lábunk állapotától is. Volt két nap, amikor összesen 20km-t tettem meg, sikerült regenerálódni, majd utána levő két napban 40-40 km-t mentem és így értem be Santiagoba. Egyébként aki volt már tudja, az utolsó 100 km már nagyon zsúfolt, nem is bántam, hogy egy nappal korábban értem be. Jut eszembe tavaly Leonban két éjszakát töltöttem "pihenő" gyanánt. Akartam volna egy nagyot bulizni. Burgosban a municipal szállásán voltam, és ott összeverődött egy nagyobb, fiatalokból álló brigád, akik elmentek bulizni éjszaka és másnap jókat hallottam a spanyol szórakozási lehetőségekről. Ezért eldöntöttem, hogy a következő nagyvárosban, Leonban maradok egyet partizni, itt van 0-24-ig nyitva tartó albergue is, ideálisnak tűnt. Hétfő estére értem oda, két sráccal haverkodtam össze, elmentünk egy pár helyre, de elég szellősen voltak az emberek, azonban sikerült berúgni, lányokkal kevésbé sikerült megismerkedni. Ebből kiindulva idén is simán elképzelem magamról, hogy mondjuk Bilbaoban maradok még egy estét és bulizok egyet és majd az úton pótolom be a lemaradt kilométereket. Olyan 38-40 napot tervezek kint lenni, napi 25-30 eurós költéssel. Az északi út vége felé, ahol már kevesebb nyaraló van, azokon a részeken olcsóbb lesz az élet, és az esetleges túlköltéseket majd vissza tudom kompenzálni. 30 eurónál többet semmiképp sem költhetek naponta. Olyan jó 300 ezer forintom van az útra, és még haza is kell jönni. Tavaly ennél többet költöttem, idén jobban be kell osztanom. Az északi út szállásairól majd később.

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

mooshy 2013.08.09. 10:35:44

végülis muxía felé mentél?

A. Dalton 2013.08.09. 11:21:32

@mooshy: a zarándoktársak Finisterre felé mentek, ráadásul egyik a szülinapját ott szerette volna tölteni, ezért velük tartottam. Tehát az egy évvel korábban megtett úton mentem ismét :)